Synliggöra det hållbara utbudet på stan

För att synliggöra det hållbara utbudet och få fler konsumenter att välja hållbara alternativ kan butiker, kaféer och restauranger framhålla sina schyssta alternativ i en gemensam kampanj.

Kampanjen blir också ett tillfälle att visa upp alternativ konsumtion, t.ex. att dela, byta och låna istället för att äga, att konsumera kultur och konsumera tjänster. Kampanjen kan dessutom bidra till en levande stadskärna och visa upp staden som en hållbar stad.

För att dra ihop kampanjen kan en smidig väg vara att kontakta företagarföreningar för att nå många verksamheter. Det kan vara fördelaktigt att flera kommunala funktioner samarbetar, t.ex. miljökontor och näringslivskontor.

Utformning av kampanjen
Kriterier tas fram som verksamheter som deltar i kampanjen måste uppfylla, exempelvis fair trade, ekologiskt, miljömärkt, återbrukat, vintage/second hand, vegetariskt.

Inkluderat i kampanjen:
– marknadsföringspaket innehållande t.ex. skyltar, hyllvippor, affischer, bildmaterial för hemsida, sociala medier och nyhetsbrev till deltagande verksamheter.
– broschyr, med karta över verksamheter som deltar i kampanjen.
– marknadsföring av kampanjen i annonser, på affischer, annonstavlor, sociala medier, webb och i utskick etc.

Verksamheterna åtar sig i sin tur att skylta upp med distribuerat material i butiken, restaurangen eller kaféet samt att du hjälpa till att marknadsföra kampanjen i eget material så som nyhetsbrev, sociala medier, skyltfönster, menyer etc.

I samband med kampanjen kan det också vara bra att genomföra inspirationstillfällen för att lyfta vikten av hållbara alternativ, exempelvis föreläsningar, filmvisningar etc.


Effekter: minskade CO2-utsläpp, minskad kemikalieanvändning, ökad resurseffektvitet, minskade avfallsmängder, nya affärsmöjligheter för verksamheterna


Här har man genomfört kampanjen: Malmö
Mer information: http://malmo.se/gomalmo